Wat we zelf van onze reis door Peru vonden en tips voor de zelfreiziger.

2 november 2014 - Lima, Peru

" Hoe vinden jullie Peru en de mensen daar?", wordt ons veel gevraagd. Zo'n vraag is niet gemakkelijk te beantwoorden, want we zouden al snel generaliseren. Daarnaast bleek het lastig en nog meer jammer, dat wij geen Spaans spreken. We kwamen er heus altijd wel uit maar het maakte het lastig en vaak onmogelijk om met de mensen daar te praten. We hadden sommige zaken dan misschien beter begrepen.

De natuur van Peru is zonder meer mooi. Heel divers ook: de woestijn langs de kust, de jungle en de Andes, waar we de meeste tijd verbleven. Dit gebergte bestaat ook weer uit zoveel verschillend natuurgebieden. .
Een aantal steden zijn zeker mooi maar dan heb ik het wel vooral over het (historische) centrum. Daaromheen is het, in onze ogen, toch vaak een rommeltje. Huizen zijn onaf. Iets wordt ooit gebouwd en daarna wordt er nooit meer naar om gekeken, zo lijkt het.
De historische sites, die veel vertellen over de Inca's en andere, eerdere volken, zijn bijzonder interessant maar we vinden ze niet zo indrukwekkend als de sites in Guatemala en Mexico (Maya geschiedenis), daar hadden we iets meer van verwacht.
Over de Peruanen kunnen we nog moeilijker uitspraken doen. Er bestaan zoveel culturen, zoveel mensen met andere etnische achtergrond.
Wel werden we geconfronteerd met onze eigen westerse / Europese manier van denken: altijd en overal meteen een oplossing voor zoeken. Altijd (zowat onbewust) bedenken: hoe kan dit beter? Hoe kun je ergens meer profijt uit halen en/of zorgen dat iets gemakkelijker gaat? Deze denkwijze strookt lang niet altijd met de Peruaanse (misschien wel Zuid-Amerikaanse) wijze van denken en doen. Ze lijken veel meer dan wij gewoon te accepteren / aanvaarden hoe iets is, ook al vinden ze iets niet ideaal. Hoe dan ook, een beetje van deze levenshouding overnemen zou ons, westerlingen, waarschijnlijk wel goed doen.
Wij vinden veel Peruanen erg' rustig' in hun handelen. Heel onfatsoenlijk bedoel ik een beetje: sloom. Neem het dekken van de ontbijttafel in een hostal: eerst komt er een suikerpotje, dan wat jam, dan thee en de rest wordt vergeten en pas op verzoek geleverd. " O, willen jullie een mes? Ja, natuurlijk, komt eraan!" Ik denk dan meteen: "Die tafel kun je al grotendeels dekken vóór je gasten er zijn. Als je al tien jaar een hostal runt, dan wéét je dat toch!" En pak een dienblad zodat je alle spullen in één keer mee kunt nemen, da's toch veel handiger. Maar kennelijk werkt het zo niet. Het is ook niet erg maar het valt gewoon op. Het gekke is, dat de mensen daar dus nooit gehaast of gestresst overkomen, BEHALVE in het verkeer. Dan heeft iedereen ineens enorme haast en wil als eerste ergens aankomen. Dan lijken aardige mensen ook ineens te veranderen in zowat idioten, die elkaar van de weg af drukken.
Wij hebben ook de indruk, dat de mensen daar nogal 'ieder voor zich' leven. Familie is wel belangrijk maar met anderen wordt niet zo heel veel rekening gehouden, lijkt het.
De ongelijkheid is groot: weinig rijke mensen en heel veel mensen, die arm, zo niet heel erg arm zijn. Die armoede en kinderarbeid zijn schrijnend om te zien. oude mensen, die op straat slapen. Nooit zal ik het uitdrukkingsloze gezicht van dat tienjarige schoenpoetsertje vergeten, geen kind meer. Welke vader/moeder stuurt zijn dochtertje in het donker met een zware rugzak de straat op om in de restaurants limonade te gaan verkopen? Ondenkbaar bij ons en daar toch een normaal verschijnsel.
Maar de herrie, het getoeter missen we niet. Het leven lijkt er niet zonder luid geluid te kunnen.

Onze tips:

• Als je voldoende tijd hebt en niet bang bent voor wat onzekerheid onderweg dan reis je zelf. Een georganiseerde reis is makkelijk, maar vermoeiend.
  • De Lonely Planet en de Rough Guide geven redelijke informatie op de toeristische routes, maar in de Andes en over de jungle is de informatie beroert, zo niet ronduit onjuist. De reeks aan veiligheidswaarschuwingen waren naar onze mening overdreven. Het is hier niet gevaarlijker voor een toerist als in de rest van de wereld, maar je moet je er natuurlijk wel naar gedragen. Geen sieraden niet opvallend duur doen. Je blijft, vooral in de armere streken een wandelende geldbuidel. Vooral in de drukke toeristencentra loop je natuurlijk risico op zakkenrollers.
  • Regel vooraf een startpakket om te acclimatiseren de eerste dagen
  • Luister naar de tips van medereizigers.
  • Er zijn meerdere echt luxe bus-lijndiensten, gebruik die voor de langere reizen. Qua veiligheid werken deze vergelijkbaar met vliegvelden. Boeken via internet gaat heel goed.
  • Buiten de toeristische hoofdroutes, zoals in de Andes, zoek je in de dorpen en steden de busstations "Terminal Terrestre" Daar zitten alle busmaatschappijtjes bij elkaar en zoek je op je gemak de juiste bus en tijd uit.
  • Bij de kleine busbedrijven hou je zelf je bagage in de gaten! Zeker bij nachtelijke reizen.
  • Bij hotels en de grote busstaions is het gebruikelijk om je bagage in bewaring te geven. Na aankomst in een stand kun je zo rustig zoeken naar een hotel en dan haal je later je bagage pas op.
  • Neem taxi's vanuit een hotel of pension, zij weten wie betrouwbaar is en wat een rit ongeveer mag kosten.
  • Spreek altijd goed af wat de prijs is als je op de bestemming bent.
  • Taxi's zijn dan niet duur en een paar soles fooi wordt echt op prijs gesteld.
  • Ben je onzeker over de betrouwbaarheid van een taxi neem dan zichtbaar voor de chauffeur een foto van zijn registratie voor je instapt.
  • Bij de toeristencentra zoals busstations en vliegvelden staan vaak grote spandoeken waarop gangbare taxiritjes staan met bijbehorende redelijke prijzen.
  • Geld tappen lukt in bijna alle kleine en grote steden. Bij Scotia-bank (maximaal 500 soles) en BCP (maximaal ca. 1400 soles) tap je zonder extra kosten.
  • Creditcard werkt bij restaurants meestal goed, maar bij winkels en hostels moet je vaak 5 tot 7 % extra betalen.
  • Hotels, hostels e.d.zijn er in alle prijsklassen. Wij hebben bijna altijd onder de 25$ geslapen in een tweepersoonskamer met sanitair. Warm water is vaker niet aanwezig, ook al zeggen ze van wel.
  • Backpackers vinden overal gemakkelijk Hospedajes met meerpersoonskamers voor een prikkie.
  • Gebruik bookingsites zoals Booking.com, Hostels.com Hostelworld.com.
  • Pas op voor hoogteziekte; Lees de adviezen in de reisgidsen goed. De hoogteziektepillen kun je in Nederland alleen op recept krijgen. In Peru gewoon bij de drogist/apotheek.
  • neem een oude GSM mee en koop bij de drogist een prepaid kaartje.